11.16.2011

{skwâr}







jag blandar in lite fler bilder från testfotograferingen på magasin 36. 
vilket ljus det lever där. outtröttligt vackert.



och så kom jag att tänka på det här med ’square format’,
när jag fick syn på de här två bilderna i morse. 
jag jobbar egentligen nästan uteslutande med kvadratiska mått när jag fotograferar,
vilket blir väldigt tydligt om man besöker mig på flickr’. 



det är någonting med det kvadratiska utöver det uppenbara, 
- att det är som med de gamla, klassiska kamerorna.

det drar också in blicken i bilden på ett helt annat sätt.


det som man i kompositionen av bilden,
gör plats för inom den där fyrkanten, tycks bli ännu viktigare då. 

och när man skalar bort det numera vanliga, typiskt för ett fotografi,
- rektangulära måttet, 
får konceptet, människan och det som pågår i bilden,
på något sätt, paradoxalt nog, ännu mer plats. 










.. dock uppskattar jag väldigt mycket att plötsligt,
sedan jag snubblade in på det här med bloggen; 
göra både och
att tänka både i, ~ & utanför boxen. 
jag är bara inte säker på vilket som är vilket. 



en liten tanke såhär en frostig onsdagsmorgon. 
alldeles precis som vanligt är det bråttom bråttom. 
pyjamas & kaffe än. 
blir alldeles för strax hämtad för fotografering. 
en utmaning i dag. verkligen. 
jag har inte sovit mycket i natt.



önskar Er en riktigt fin dag !











{modell : lina lindholm}
{makeup & hår : josefin madsen ljungqvist}
{canon eos 5d mark II | canon ef 50/1,4 usm}

{© hannah lemholt photography}





3 kommentarer:

  1. åååå så snyggt det är det där kvadratiska, ja som vanligt, kan nog tjata hål i huvudet på dig med fina ord om dig! ;)

    Magasin36 i mitt hjärta vad det gäller ljus...har tyvärr inte fotograferat någon där bara något...http://www.louisealexandersson.se/2010/11/johanna-vighagen-sten/

    skulle gärna fota någon och även bli fotad av någon där, underbara ställe, ruffa, skitiga, dammiga, vackertljus, fönsterljus...osv

    SvaraRadera
  2. Det är ju hur snyggt som helst när du tänker i kvadrater. :) Ja, annars också... men jag är med på vad du menar och tycker precis att det är så.

    Magasin 36. Magiskt! Dina bilder är sagolikt vackra. Otroligt vackra.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...