9.29.2011

glamourlöfte & pajjig verklighet


{ glamourlöftet }


dagens överskrift hänvisar till gårkvällens breaking news 
med filip & fredrik {där med tanke på ’svenska hollywoodfruar’}
~ & precis så känns min dag. 
eller glamour & glamour. det var ju en något missvisande överdrift 
när det egentligen gäller indiansommar med honungsljus, 
blomsterkrage & fallande löv. men ändå. det skulle vara en vacker dag. 
men då kliver verkligheten in, ~ & ställer sina leriga stövlar i hallen. 
varför är vissa dagar så? det börjar löftesrikt, oftast redan kvällen innan.
för mig kan det innebära att köket är fint & rent, ~ & kaffekannan diskad;
redo för den där första koppen i mjukt glitter av stearinljus, 
som jag ser mig själv tassa upp till med nakna fötter mot trägolvet,
skönt sömniga ögon, ~ & rosendåsiga kinder.


någon. liten. detalj. går. fel. 
eller?
vaknar man bara på ett annat humör än honung. redan från början? 
och så känner man det, märker det, ~ & sedan är det igång. 
tå i badrumströskel. ansiktskräm nästan slut, ~ & ut över vask 
i plötslig kaskad under för hårt tryck. mjölk helt slut.
kört kan man säga. 


{ pajjiga verkligheten }








p.s 
nu ska jag gå & ta trappan i baklänges-steg. 
det brukar hjälpa. jag vet inte om det är det där att 
jag då känner mig hur dum som helst, ~ & därmed i kontakt med mig själv 
när jag bara måste börja skratta. eller kanske är det att jag tvingas
anstränga mig så mycket för att inte ramla & bryta alla ben 
att jag inte längre ser verkligheten,
där han står i dörren med sina gyttjiga stövlar, 
~ & hånflinar i väntan på att jag ska trassla in mig och snubbla 
på mina för stora raggsockor.






4 kommentarer:

  1. inget glimrande honungshumör här heller inte.
    nope.
    olustigt snarare.
    det är mycket nu. och jag får ingen luft.

    ses snart hoppas jag.

    kram.

    SvaraRadera
  2. I know just the feeling...maybe I should try walking backwards up the stairs.... ;o)

    SvaraRadera
  3. Vissa dagar skulle man nog behöva ta hela trapphuset baklänges och ner igen... hösten bjuder på många sådana dagar även fast det är en mycket kär årstid! I vilket fall som helst så ser du alldeles för honey ut för att vara pajjig så den gubben går icke! ;)

    SvaraRadera
  4. Vissa dagar är bara så.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...