8.30.2011

vardagshjältar




japp. i dag är en sån’ där dag. 
när det är lite svårare att just älska världen. 
så jag försöker finta mig själv 
genom olika tricks. 

n°1.
jag tar tiden på mig själv
som när jag var liten, 
när jag 
ställer-in-i-diskmaskinen-sätter-på-kaffe-
bär-in-alla-växter-i-badkaret-
&-duschar-av-dem- 
slänger-in-en-maskin-tvätt-
allt-medan-jag-simultan-plockar-undan-
med-den-andra-lediga-handen-
på-tre-plan-med-hala-målade-trägolv-&-raggsockar-
på-fötterna.
hur fort kan jag göra det?
& utan att bryta några ben i trappan? 

jag vill då berätta att jag nu är en 
one woman cleaning machine
med rekordet 00:02:47.

n°2.
jag klämmer på mig den röda
 clown-näsan i skumgummi från rekvisitaskåpet. *
det brukar hjälpa.

n°3.
jag rabblar dagens officiella mantra.
 jag. kan. hantera. att. jag. måste. vänta. på. att. saker. ska. falla. på. plats. 

piis åv keijk.

n°4.
jag läser om vad som hänt just idag 
den 30e augusti, rent historiskt,
~ & lär mig att 1997 når
 mo money mo problems med notorious b.i.g 
#1 på amerikanska singel-listan. 
det känns ju lite avgörande. rent historiskt.

n°5.
jag dansar halvhjärtat & försöker rappa helhjärtat



jag får 90tals nostalgi & det känns lite halvdeppigt.
dessutom tror jag att jag kan ha vrickat tungan.


n°6.
jag ger upp. 
jag vet ju vad medicinen är egentligen. 
nu kommer jag att :
snöra på mig gympadojjorna och gå min
långpromenad på 1 timme & en kvart
längs havet i ganska frenetisk takt;
med vinden slitande i håret,
~ & saltvattnet stänkande i ansiktet. 




* sedan blir den liksom kvar där. den röda clown-näsan.
när jag för hundrade gången i dag ska kolla om posten kommit
 står två farbröder & pratar vid vår brevlåda. 
den ena undrar om ja ente e hon som fottografeaurar
& lägger huvudet lite på sne’ när han tittar på mig. 
den andra står & svajar lite lätt ( som bara farbröder kan ) & hummar.
de finns monga årrginaal i den här staun å fottografeaura
säger den första,
~ & knycker med huvudet menande åt den andras håll.
ja ja, ja ställer åpp derrekt ! säger den andra glatt.

jag räckte tydligen inte till som original för fotografi enligt farbröderna. 
nä, det tar många år att förtjäna.
clown-näsa eller ej.

jag tror mer & mer på min fotostudio.
och så plötsligt ljusnar det lite.









7 kommentarer:

  1. Å så herlig, jeg ser deg for meg, med klovnenese, halvhjertet dansing og helhjertet rapping :) For ikke å snakke om ute på tur... Jeg synsest at denne one-woman-cleaning-machine er veldig flink å hjelpe seg selv til å blir i bedre humør. Det står ikke på innsatsen i alle fall.

    Så håper jeg at dagen din etterhvert har utviklet seg til å bli aldeles storartet :)

    Klem Eli

    SvaraRadera
  2. Håll på din egen magkänsla så kommer det att funka bra. Min dröm var en egen butik med sömnad och trädgårdsinriktning. Jag är igång och hoppas att det kommer att gå vägen. Lycka till, Marie

    SvaraRadera
  3. japp, marie, ~ sin magkänsla ska
    man vara vän med ! *ler* stort tack !

    SvaraRadera
  4. Men åh, du skriver så fint! Jag blir så inspirerad...
    Fortsätt så...
    /Joanna

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...